Smoothies-to-go

På FantasiFabrikken elsker vi at tage på ture og her i sommerferien får den hele armen. Turerne går til alt lige fra baghaven og legepladsen til byen og forlystelsesparkerne. En vigtig ting ved disse ture er madpakkerne og ej at forglemme snacksene. Læs med og få et par opskrifter til hjemmelavede smoothies to go.

// Kidsme produkterne er sponsoreret af  Cepelo/Kidsme. Ord, tanker og holdninger er vore egne //

Sommerferien er over os og det betyder masser af småture for vores vedkommende. Alle de ture vi ikke når til dagligt, hvor den sparsomme fritid går med indkøb, aftensmad og oprydning. Nu er tiden der endelig til små udflugter. Hvad end turen bare går til nabo-legepladsen eller en tur i baghaven er det altid hyggeligt, som minimum, at have en lille snack med. Der er noget hyggeligt ved at nyde en lille hjemmelavet snack på turen.

Kender I de små smoothieposer som man efterhånden kan få i alle butikker og i alle smagsvarianter. Dem har vi ofte haft med på ture. Villum har sågar haft et misbrug af disse de nætter, hvor jeg var i nattevagt. Han spiste dem som erstatning for amningen. Jep tænk om det, hvad I vil men: It worked. Omend ikke den sundeste løsning men whatever works lige på det tidspunkt. Han er stadig i live og fortsat sund og rask til trods.

Nå! Til sagen vi har fået liv at teste de genanvendelige smoothieposer fra Kidsme. Altså kan vi nu selv lave vores smoothies og bestemme dets indhold. Det kan være med frugt og grøntsager alt efter type af mellemmåltid. Havde vi dog bare kendt den mulighed under Villums nat-snackeri så havde samvittigheden, dengang, nok været lidt bedre.

Vi har, som sagt, ikke prøvet disse genanvendelige poser før. Vi har selvfølgelig lavet drikke smoothies før. Men disse skal jo gerne have en lidt tykkere konsistens og vil også gerne fylde dem med andet end frugtsukker.

Brug, hvad du har

Der findes jo alverdens opskrifter på lækre smoothies og greenies. Det er ikke altid nødvendig at skulle ud og købe stort ind. Ihvertfald havde vi mange af tingene i forvejen og vi har nu lavet os et lille lager af ting, der er gode at have.

  • Spinat (frost)
  • Mango (frost)
  • Hvide bønner (konserves)
  • Broccoli (frost)
  • Bær (frost)
  • Havregryn, mandler og kakaonips
  • Mandelmælk, koldskål, juice eller ligende.

De fleste af ovenstående ting kan selvfølgelig erstattes med friske ting. Derudover kan du egentlig bruge det frugt du har. Både broccoli, bønner og spinat er ret smagsneutrale men er sunde ingredienser. Win-win.

Smoothies-to-go

Vi har prøvet lidt forskellige sammensætninger af ovenstående og hvad vi havde af frugt.

Sød sommermorgen

Denne smoothies vil gå godt som en formiddagssnack eller til morgenmaden. Hvis du synes den bliver for sød så tilføj lidt limesaft.

  • Vandmelon
  • Banan
  • Hvide bønner
  • Havregryn
  • Jordbærkoldskål eller anden surmælksprodukt.
  • Evt. et par isterninger

Frisk grønling

Denne forholdsvis sunde sag smagte overraskende godt og resterne blev der lavet is af.

  • Frossen spinat (alternativ frisk)
  • Mango
  • Avokado
  • Koldskål eller ligende
  • Limesaft

Frejas favorit

Freja blev hurtig dus med de hjemmelavede smoothies. Lykken er selv at få lov til at vælge og mikse sin smoothie. Hun valgte:

  • Vandmelon
  • Avokado
  • Mango
  • Mandler
  • Kakaonips

Tip: Smid de fyldte smoothieposer i fryseren. De er ikke så store/tykke så de tør hurtigt. De fungere glimrende som køleblokke for madpakken indtil de skal nydes.

Rengøringen skal vi nok lige vende os til. Men de er nu nemme nok at rengøre, når det gøres inden alt for længe. En børste ned så man kommer ud i alle hjørner og så stille til tørre på tværs åbnet over låget.

Mangler I inspiration til madpakken så se her.

1 comment / Add your comment below

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.